reklama

Otázky pre kandidátov na predsedu BSK – Župa

Druhé kolo otázok pre kandidátov na post predsedu Bratislavského samosprávneho kraja sa tentokrát týkali samotnej župy. Okrem župy ma zaujímal aj ich dôvod, pre ktorý sa rozhodli kandidovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Ako som uviedol v prvom blogu, mojím cieľom je sa na určitej báze pýtať jednotlivých kandidátov na predsedu BSK a súčasného župana rôzne otázky. Odpovede zverejňujem nezmenené, pretože mi ide predovšetkým o objektivitu názorov.

V prvom kole otázok som sa pýtal na lanovku cez Dunaj o ktorej sa už dlhšie hovorí.

Tentokrát ma však zaujímali viac samotní kandidáti a preto boli otázky smerované k ich dôvodom, pre ktoré sa rozhodli kandidovať. Taktiež ma zaujímalo, ako samotní kandidáti vnímajú župu.

Na otázky odpovedal aj starosta Vajnor Ján Mrva, ktorý sa minule ospravedlnil, že nemohol odpovedať na prvé kolo otázok z dôvodu aktívnemu zberu podpisov. Jediný, kto neodpovedal je Martin Jakubec. Súčasný župan Pavol Frešo sa mi ospravedlnil a sľúbil, že na tieto otázky odpovie v ďalšom kole. Jemu som posielal iné otázky, pretože je županom a neohlásil kandidatúru.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Otázky:

1. Aká je podľa Vás najdôležitejšia funkcia župy?

2. Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post predsedu BSK a prečo by Vás ľudia mali voliť?

3. Napíšte dve veci, ktoré sa súčasnému vedeniu župy veľmi podarili a dve, ktoré sa vôbec nevydarili.

4. Aký by bol Váš prvý krok v novej funkcií?

*Niektoré odpovede sú všeobecné a boli podané ako balík. Z toho dôvodu nie sú odpovede Juraja Drobu očíslované.

Juraj Droba

zdroj: FB Juraj Droba
zdroj: FB Juraj Droba 

Ak by som mal jednou vetou vystihnúť, v akom stave sa Bratislavský samosprávny kraj nachádza, povedal by som, že ide výrazne pod svoje možnosti. Sme jeden z najbohatších regiónov v Európskej únii a napriek tomu to necítiť. Doprava má ďaleko od úrovne 21. storočia, chýba zmysluplná integrovaná doprava, chýbajú kvalitné cesty, chýba koľajová doprava. Výsledkom sú denno-denné zápchy bez možnosti naozajstnej alternatívy. Bratislavskému kraju chýba skutočná vízia moderného európskeho regiónu, namiesto veľkých projektov robíme malé projekty, chýba odvaha robiť veľké veci. Župy sú skôr obyčajné údržbárske dielne ako tvorivé laboratóriá s drahými prístrojmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Manažovanie kraja je podpriemerné, obyvatelia dodnes nemajú pocit, že župa má zmysel, nie sú vťahovaní a ani motivovaní spolupodieľať sa na jej rozvoji. Napriek tomu kandidáti na župných poslancov a predsedov samosprávnych krajov prichádzajú s nápadmi, ktoré sú celkom mimo reality. Sľubujú hory-doly bez ohľadu na obmedzené župné zdroje a najmä reálne župné právomoci. Ako kandidát pravicovej koalície na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja preto hovorím: Prestaňme stavať vzdušné zámky. Vráťme sa do reality a starajme sa o to, aby župa spravovala čo najlepšie tie oblasti, ktoré jej zveril zákon.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mojimi prioritami sú: transparentnosť, hospodárnosť a komunikácia s občanmi. Chcem, aby župa pod mojím vedením sa riadila princípmi: neskrývame pred verejnosťou čo robíme a na čo míňame peniaze, za kritiku sa neurážame (ale na ňu reagujeme), za chyby vyvodzujeme zodpovednosť, žiadne zbohatlícke maniere a prepych a v čo najvyššej miere by sme mali zapájať ľudí do rozhodovania a motivovať ich, aby kraju pomáhali.

Milan Ftáčnik

zdroj: FB Milan Ftáčnik
zdroj: FB Milan Ftáčnik 

1. Najdôležitejšia funkcia župy je riešiť problémy, ktoré presahujú hranice jedného mesta alebo jednej obce. V prípade Bratislavského kraja posilňovaž väzby medzi mestom Bratislava a jeho zázemím, teda okresmi Mlacky, Pezinok a Senec. Najvážnejšia oblasť, v ktorej župa môže zlepšiť život ľudí je integrovaná doprava, teda prepojenie železničnej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy. Inak povedané, zabezpečiť ľuďom atraktívnu ponuku verejnej, ale aj cyklistickej dopravy, aby nás tu nezahltili autá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Ľudia ma poznajú z môjho doterajšieho politického pôsobenia. Rozhodol som sa kandidovať, pretože som presvedčený, že náš kraj potrebuje zmenu a ja mám čo ponúknuť. V prvom rade svoje skúsenosti a výsledky. A takisto chápanie politiky, ktorá pre mňa vždy bola a je predovšetkým služba ľuďom.

3. Jedna, ktorá sa podarila, je Cyklomost slobody cez Moravu do Rakúska. Plus zavedenie tarifnej integrácie, t.j. že na jeden lístok môžeme cestovať v integrovanej doprave. Tých, čo sa nepodarilo, je viac: župa nezvládla dopravnú integráciu, teda zlepšiť nadväznosti spojov medzi jednotlivými druhmi dopravy, aby boli dosť atraktívne pre cestujúcich. Rovnako spoplatnenie cestovania pre zdravotne postihnutých a komplikácie pri cestovaní pre seniorov, to sa naozaj nepodarilo.

4. Začal by som diskusiu s poslancami o tom, čo urobíme konkrétne v prvom roku a potom ďalších štyroch rokoch pre ľudí, vychádzajúc z volebných programov, na základe ktorých nám ľudia dali dôveru.

Rudolf Kusý

zdroj: FB Rudolf Kusý
zdroj: FB Rudolf Kusý 

1. Zrejme väčšina kandidátov povie - doprava. Áno, tá trápi ľudí najviac, ale možnosti župy sú obmedzené. Najväčšie investície reálne robí štát a úlohou župy je tlačiť na riešenia v prospech ľudí a predovšetkým mať jasný názor na to, čo robiť. A robiť treba to, čo je dobré pre ľudí, nie pre vybraných majiteľov pozemkov, či stavebné firmy. Moja odpoveď je preto školstvo. Ak nesúhlasíte, zamyslite sa nad tým. Akých ľudí pustíme zo škôl, taká bude naša krajina o 20 rokov. Ak nebudú skoro nič vedieť a ani nebudú mať ani chuť, ak ich záujmom bude opustiť Slovensko a ísť žiť do zahraničia, tak to pôjde s nami len z kopca.

2. Cítim, že sa priveľa rozpráva bez výsledkov. Priveľa sa chodí na rôzne akcie. Priveľa sa hovorí o metre, Filiálke, lanovke a ďalších projektoch. Podpisuje sa priveľa memoránd. Pridlho sa len hovorí o rekonštrukcii národnej kultúrnej pamiatky v Senci, či o obchvate Modry a Pezinka. Župa má veľmi slabé výsledky na to, že je zadĺžená. Ľudia si musia povedať, či chcú rozprávky, alebo normálnu prácu. Ponúkam to, čo robíme v mestskej časti Bratislava - Nové Mesto. Rekonštrukcie, opravy, budovanie toho, čo tu bude pre ľudí. Škôl, školských dvorov, cyklotrás, športovísk, ciest, odstavných parkovísk ...

3. Podarilo sa zachrániť budovu bývalej škôlky na Znievskej, hoci ju chcelo vedenie BSK pôvodne predať. Po našom tlaku sa situácia obrátila a župa túto budovu nepredá. Druhá vec je areál Patrónky, ktorú chcel kraj tiež pôvodne predať, ale napokon sa ju pokúsi zrekonštruovať. Smutné je, že obe tieto rozhodnutia sa zmenili až pod tlakom a predovšetkým kvôli blížiacim sa voľbám, ale buďme vďační aj za to. A ja sa teším z každej drobnosti. Čo sa nevydarilo? Sú projekty, ktoré sa nevydaria. Ale pravdou je, že kto nič nerobí, nič nepokazí, preto skôr spomeňme jednoznačné zlyhania: 1. Kraj ruší školy a budovy, ktoré zostávajú, necháva schátrať. Namiesto toho, aby ich ponúkol mestám a obciam, namiesto toho, aby hľadal zmysluplné využitie pre ľudí pustnú, prípadne zhoria... To si dovolí naozaj málokto. 2. O fungovaní župného úradu verejnosť nevie, funguje sám pre seba. Otvorenosť úradu môže mať rôzne kritériá, ale dá sa jednoducho porovnať prostredníctvom rebríčka transparentnosti. V Novom Meste sme sa od môjho nástupu dostali z 42. priečky do momentu, kedy štvrtým najtransparentnejším mestom na Slovensku. Župa sa v tejto oblasti za posledné roky nikam nepohla, miesto toho akoby sa sústredila len na účasť na rôznych kultúrnych a športových podujatiach. Tie sú fajn, ale úloha župy je niekde inde.

4. Ak to vyjde, zvolám si starostov a primátorov z kraja a poviem čosi v zmysle: "Priatelia, kraj bude fungovať len vtedy, ak budeme mať spoločný záujem slúžiť ľuďom. Preto sa musíme dohodnúť na konkrétnych projektoch, ktoré zlepšia život ľudí v župe. Poďme si urobiť spoločný plán."

Ján Mrva

zdroj: FB Ján Mrva
zdroj: FB Ján Mrva 

1.Úlohou župy je poskytovať kvalitné služby obyvateľstvu kraja, ktoré ma v kompetencii. Jednou z najdôležitejších je určite aj doprava. V bratislavskom samosprávnom kraji je doprava žiaľ dlhodobo zanedbávaná. Či sa to týka diaľnice D1 a teda jej rozširovania o kolektory – súbežné komunikácie, ktoré tak ako na Einsteinovej odľahčia okolité cesty, 4-prúdovej seneckej cesty, či pezinsko- grobsko- modranský obchvat. Je potrebné urýchliť aj tvorbu dokumentov pre prípravu územných rozhodnutí a stavebných povolení pre všetky spomínané stavby – rozšírenia seneckej cesty, pezinsko – grobského obchvatu. Nemenej dôležitá je aj, v úzkej spolupráci s mestom, príprava záchytných parkovísk a prestupných bodov Bratislavskej integrovanej dopravy toto je veľmi zanedbané. A samozrejme nesmie sa zabúdať na stavbu nových cyklotrás v kraji , ktoré by sa dali využívať na cestu do práce a i za turistikou a relaxom.

2. Som 11 rokov aktívnym starostom tranzitnej mestskej časti. Mám reálne skúsenosti s vedením samosprávy. Aktívne dlhoročne pôsobím vo finančnej sekcii ZMOSU. Viem ako riešiť aktuálne problémy ľudí. Postavili sme tri cyklotrasy (JURAVA, Rendez, Nadjazd) v dĺžke takmer 30 km a ďalšie tri sa budú čoskoro stavať. V obci sme postavili nový Kultúrny dom, novú materskú škôlku pre 125 deti, revitalizovali sme dva parky, multifunkčné ihrisko a popri JURAVE športový bežecký areál atď. Viem, že náš krásny kraj ma zanedbanú dopravnú infraštruktúru, ale ma obrovsky potenciál v krásnej prírode, pamätihodnostiach a ľuďoch, mojich susedoch z mesta či z vidieka, ktorým by som vedel poskytnúť svoje odborné skúsenosti. Na túto víziu nie som sám. Dal som dokopy dobrý odborný tím zložený z dopravákov, stavarov, ekonómov i urbanistov. Spolupracujem s ľuďmi ktorí majú rovnaký pohľad na budúcnosť tohto kraja. Mnohí z nich budú aj kandidovať za poslancov a tak vieme vytvoriť reálny predpoklad uskutočniť našu víziu. Tak ako strom poznáš po ovocí, človeka po reči a politika po výsledkoch. Reálne výsledky máme a občania ich môžu ako vidieť tak aj chytiť a využívať nielen na kultúru či relax.

3. Pozitívne vnímam cyklomost Slobody, ktorý sa určite vydaril, na druhú vec si nespomeniem, nie preto žeby som mal problém s pamäťou ale nič mi akosi neprichádza na um :). Nevydaril sa, podľa mňa, potrebný ale nedostatočne zrealizovaný projekt Bratislavskej integrovanej dopravy a využívanie železníc skorej z skúsenosti ľudí ide o neintegrovanú a nekoordinovanú dopravu.

4. Jedným z prvých krokov by určite bol okamžitý a objektívny prieskum dopravy v Bratislavskom samosprávnom kraji, aby sme mohli posúdiť stav dopravy a ciest, prípadne upraviť dopravný generel. Na základe toho potom by som chcel vyvolať rokovania s ministrom dopravy a generálnym riaditeľom NDS s požiadavkou postaviť križovatku Triblavina tak, ako je povolená a na základe dopravných prieskumov aj s kolektormi. Určite by som rokoval aj so Slovenskou správou ciest o rozšírení Seneckej cesty na 4pruhovú, ktorej rozšírenie veľmi podporujeme a preto sme tento rok písali dve súhlasné stanoviská a žiadosti v akom stave projektovania cesty je. Tiež by som zintenzívnil práce na Pezinsko-grobsko-Modranskom obchvate i s od roku 2007 z Vajnor namaľovanou prímest. železnicou čo je v dopravnom memorande čo som inicioval a prechádza popri Groboch do Pezinka no a pozrel by som sa na štruktúru eurofondov a ich využitie pri projektovaní a výstavby cyklotrás po celom kraji, ktoré vieme stavať aj preto, že som autorizovaním geodet a teda vyriešim pozemkové problémy a presadím ich a vysvetlím aj úradníkom na ministerstvách či magistráte, ktorý všade hľadajú zádrheli a projekty len brzdia. Som praktický stavar s hlavou na Zemi a tímom, čo veci rieši a nenechá sa odradiť, že to nejde. Myslím si že cyklotrasy by mali byť nielen v kopcoch Karpát, ale aj popri miestnych potokoch či cestách a železniciach ale aj v mestách, teda všade kde sa to dá. S tým úzko súvisí riešenie bezbariérovosti verejného priestoru. Bezbariérovosť sa dotýka všetkých, či už sú to mamičky so svojimi ratolesťami v kočíkoch, starí ľudia so sťaženou pohyblivosťou alebo občania zo zdravotným znevýhodnením. Chcem urobiť všetko preto, aby mestá a obce v bratislavskom kraji boli pre ľudí a nie iba pre autá.

Jozef Uhler

zdroj: FB Jozef Uhler
zdroj: FB Jozef Uhler 

1. Momentálne je to jednoznačne doprava, kde napriek miernemu pokroku vidím aj najväčšie rezervy. Integrovaná doprava má obrovský potenciál pre rozvoj, ale musí zvíťaziť odbornosť nad politikou a všeobecný záujem nad žabomyšími politickými spormi.

2. Po dvoch celkom úspešných obdobiach poslancovania cítim, že je čas posunúť sa ďalej a využiť skúsenosti vo výkonnej funkcii, kde sa dajú veci meniť jednoduchšie a rýchlejšie.

3. Vydarili - kultúra a plný facebook Nevydarili - doprava a v nej množstvo vecí: Kompetencie BID ako spoločnosti, ktorá má integrovanú dopravu zastrešovať. Zamedzenie konkurencie dopravcov. Napríklad Juhomoravský kraj má viac ako 20 dopravcov, ktorých konkurencia prináša do dopravy kvalitu. U nás sa jeden prímestský dopravca drží zubami-nechtami a župa mu v tom pomáha. Nedotiahnuté regionálne cesty ku križovatke Triblavina. Kruhové objazdy, ktoré postaví NDS pri diaľnici D1 skončia v poli a obyvatelia Pezinského a Seneckého okresu sa budú trápiť naďalej. Tu by sa dalo pokračovať ešte dlho.

4. Stretnutie s primátorom Bratislavy, pretože kľúčové veci v celej župe nemôžu fungovať, pokiaľ župa s najväčším mestom súťaží v tom, kto ďalej dociká. Jediná cesta je spolupráca župy, mesta, mestských častí a samozrejme všetkých obcí v kraji. Keď nebude dohoda na dopravných riešeniach, rozvoji cestnej siete, koľajovej dopravy, či cyklodopravy, vždy to bude len o hlúpych sporoch o čiastkových riešeniach, ktoré sú pekné maximálne na fotke na facebooku.

Ďakujem všetkým osloveným, že si našli čas a odpovedali na uvedené otázky.

Jakub Kuruc

Jakub Kuruc

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dobrovoľník a aktivista.Člen o.z.a o.i. - Bratislavské rožky, Cultura Nostra, Bratislavská občianska samospráva, História bez hraníc, Projekt Bratislava a Mesto bez reklamy. Zoznam autorových rubrík:  ÚvahyNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu