Otázky pre kandidátov na predsedu BSK – Lanovka

Autor: Jakub Kuruc | 9.6.2017 o 11:10 | (upravené 1.11.2017 o 12:14) Karma článku: 10,11 | Prečítané:  9159x

Lanovka cez Dunaj sa stala za poslednú dobu zaujímavou témou na rôznych úrovniach . Keďže sa blížia župné voľby nedalo mi sa nespýtať na názor kandidátov na župana.

Na začiatku si dovolím uviesť, že primárne som oslovoval kandidátov, ktorí už v komunálnej politike dlhšie figurujú, alebo sa začali zviditeľňovať pomocou outdoorovej kampane. Medzi oslovenými aj súčasný župan BSK, ktorý ešte kandidatúru neohlásil.

Ako som všetkým osloveným avizoval, mojím cieľom bude sa postupne pýtať otázky a získavať tak ich pohľad na určité témy.

Prvou témou je lanovka. Napriek tomu, že župa s jej výstavbou nič nemá, kandidáti by sa mali vedieť vyjadriť aj k takémuto projektu. V prípade, že sa lanovka, alebo nadzemná dráha bude realizovať môže sa dotýkať aj župy. Hlavne, ak by sa stala súčasťou Bratislavskej integrovanej dopravy. Jedna z otázok sa týkala aj námestia slobody.

K odpovediam opýtaných sa nebudem vyjadrovať a ani ich komentovať. Chcem im týmto poďakovať, že si našli čas. Niektoré odpovede boli všeobecné a preto sa nedali zaradiť medzi čísla otázok. 

Otázky:

1. Rieši podľa Vás navrhovaná lanovka dopravu?

2. Čo si myslíte o tomto projekte a návrhu investora (HB Reavis)?

3. Myslíte si, že obnova Námestia slobody je čisto prospešná investícia bez žiadneho nároku?

4. Aké sú podľa Vás dva najväčšie plusy a dva najväčšie mínusy tohoto projektu? (menšie zavádzanie, môže ísť o lanovku, ale v nadväznosti na otázku nad aj o lanovku)

 

Juraj Droba

Lanovka je zaujímavý nápad, predpokladám, že sa bavíme o lanovke, ktorá bude iná od tej na Chopku. Čiže buď monorail, alebo iný druh dopravy zavesenej na stĺpoch, alebo obdobnej konštrukcii. Osobne vidím problém v tom, že v časti Nivy nie je potiahnutá koľajová doprava. Realizuje sa tam obrovská výstavba, ktorá výrazne zaťaží lokalitu individuálnou automobilovou dopravou. Takže riešenie založené na (nazvime to) lanovke môže pomôcť ak bude zaradené do integrovanej dopravy MHD v Bratislave s napojením na záchytné parkoviská.

Čo sa týka Námestia slobody, bezpochyby si tento priestor zasluhuje obnovu. Vítam iniciatívu HB Reavis podieľať sa finančne na jeho obnove, avšak nemyslím si, že je systémovým riešením, aby súkromné spoločnosti ad hoc financovali obnovu verejných priestorov. Mali by sme vytvoriť dostatok zdrojov mestských častí, mesta a župy, aby údržba verejných priestorov mohla fungovať bez ohľadu na to, či nejaká súkromná spoločnosť nájde alebo nenájde zdroje. Lebo, a to je jasné určite každému, to nejdú robiť len tak pre modré oči Iva Nesrovnala.

Pavol Frešo

1. Najväčší dopravný tlak je na premostenie Dunaja. Mesto neplánuje stavať žiadne nové mosty cez rieku. Lanovka premosťujúca Dunaj môže podporiť nosný dopravný systém za predpokladu, že bude integrovaná s MHD. Čiže bude sa dať prestúpiť z lanovky na koľajovú dopravu (električky, vnútromestské vlaky) a to s jedným lístkom. Zároveň musí byť hodinová prepravná kapacita lanovky idúcej popri moste Apollo porovnateľná s hodinovou prepravnou kapacitou električky idúcej cez Starý most.

2. HB reavis spustil debatu o doplnkovom dopravnom systémce cez Dunaj. Všetky ďalšie parametre treba podrobiť tvrdej a odbornej diskusii, aby sa k téme mohol každý vyjadriť. Pod odbornou diskusiou rozumieme odborníkov na dopravu a ekonómov, aby bolo jasné, že Bratislavčania na lanovke neprerobia ani teraz, ani v budúcnosti.

3. Ako Staromešťan veľmi dobre poznám katastrofálny stav Námestia slobody. Jeho obnova za developerské peniaze musí byť na základe zrozumiteľnej a verejnej zmluvy medzi mestom a developerom. Po skúsenostiach s developermi by som bol veľmi opatrný a zmluvne dobre poistený.

4. Z otázky nie je jasné, o ktorý projekt sa jedná, ale k obom projektom sú myslím odpovede zrejmé z vyššie uvedeného.

Milan Ftáčnik

1. V takej podobe, ako bola navrhnutá, rieši najmä potreby investora HB Reavis, ktorý potrebuje dopraviť ľudí do budúceho centra na Mlynských nivách. Okrajovo bude slúžiť aj pre Petržalčanov, aby sa dostali bezkolízne na druhú stranu Dunaja. 

2. V navrhovanej izolovanej podobe to vnímam ako doplnkový spôsob dopravy. Ak by sa uvažovalo koncepčnejšie a hľadali by sa možnosti, ako využiť voľný priestor nad zemou na riešenie dopravných problémov mesta, potom by to mohol byť zaujímavý prvý krok. Postupu HB Reavis rozumiem, ale chýba mi jasný hlas mesta, lebo je to práve mesto, ktoré má určovať koncepciu dopravy v Bratislave. Zatiaľ sa stále nevyjadrilo.

3. To, že HB Reavis daroval mestu peniaze na obnovu Námestia slobody, môže súvisieť s témou lanovka. Ale aj nemusí, lebo HB je silný investor a aj v minulosti pomáhal mestu a finančne podoroval jeho akcie, napr. Silvestrovské oslavy.

O revitalizácii Námestia slobody sme uvažovali aj v minulosti. Diskutovanou témou bolo, či tam majú byť podzemné garáže, či sa má zmeniť koncept námestia, aby sme nekopírovali jeho podobu danú za minulého režimu a či obnoviť fontánu, aby bola plne funkčná. Myslím si, že na zásadnú prestavbu námestia by sa mala urobiť architektonická súťaž, lebo je to cenný mestský priestor. Nepoznám detailne zámery mesta, ale odpovede na tieto otázky môžu byť plusmi, ale aj mínusmi tohto projektu.

Martin Jakubec

1. Lanovka môže byť príjemnou atrakciou v hlavnom meste a môže riešiť rozvoj atrakcií aj cestovného ruchu v metropole tým pádom môže generovať zisky. Môže značne uľahčiť presun mnohých ľudí do práce a za voľným časom, čím odľahčí koridory a hustú premávku, aspoň z časti, hodnotiť sa to bude až po zabehnutí projektu. Celkovo vítam myšlienku.

3. Podporujem myšlienku zhotoviteľa.

 

 

 

Rudolf Kusý

1. Neverím na metro, na lanovku, ani na trpaslíkov v Bratislave.

2. Človek nemusí byť odborník na dopravu, aby chápal, že lanovka má zmysel, len ak by bola rovnako rýchla a ak by dokázala prepraviť rovnako ľudí ako električka. Pochybnosti mám aj o ekonomickej udržateľnosti takéhoto projektu. Každopádne takého zásadné strategické rozhodnutia, ktoré na desaťročia ovplyvnia dopravu v Bratislave, sa nemôžu robiť tak, že jedného dňa príde investor a povie, že chce s pomocou samosprávy a štátu vybudovať lanovku a všetci len súhlasne kývnu hlavou. Očakávam, že na túto tému ešte prebehne odborná diskusia.

3. Ak by teoreticky peniaze na rekonštrukciu mali byť náhradou za poplatok za rozvoj, som proti. Tak ako pri každom väčšom projekte v Novom Meste aj tu považujem za dôležité akcentovať otázku spoločenskej zodpovednosti firiem. V Novom Meste sa o to pravidelne snažíme a podarilo sa nám vysvetliť developerom, že je dobré byť dobrým susedom, že je slušné prispieť na projekty, ktoré skvalitnia život aj tým, ktorí už v danej lokalite žijú. Na druhú stranu byť spojený s úspešnou revitalizáciou Námestia slobody, môže vytvoriť pozitívne asociácie s firmou na dlhé desaťročia. Nemyslím si tiež, že 500 tisíc bude na takúto rekonštrukciu stačiť. Ak to má vyzerať normálne, slušne a bezpečne, ak má fungovať fontána, ktorá je už desať rokov vypnutá, veľmi triezvy odhad môže byť niekde na úrovni milióna eur. Uvidíme, ako budú úspešní s fundraisingom na zvyšok peňazí.

4. Hlavným plusom je, že sa tento zanedbaný priestor s mimoriadnym potenciálom ide dať do poriadku. Škoda, že vzhľadom na význam lokality sa investor nerozhodol vypísať medzinárodnú architektonickú súťaž. V Novom Meste sme sa poučili z revitalizácie verejných priestranstiev a obnovu Kuchajdy sme najskôr konzultovali s laickou verejnosťou a oslovili sme externých architektov, aby nám pomohli s nastavením transparentnej súťaže, ktorej výsledok bude realizovateľný. Zámerom je vyhlásiť súťaž, ktorá by bola zaujímavá aj pre skúsených architektov. Napríklad, aby sa jej zúčastnili minimálne architekti z Česka, ktorí majú z revitalizáciou takých veľkých priestorov väčšie skúsenosti.

Jozef Uhler

1. Lanovka medzi budúcim Lidom a stanicou Mlynské Nivy bude riešiť len dopravu medzi týmito dvoma projektami, ale nepomôže regionálnej doprave. Záchytné parkovisko na petržalskej strane len pritiahne ďalšie autá z regiónu na mosty, ktoré sú už dnes v špičke upchaté.

2. Investor týmto projektom rieši dopravu medzi svojimi developerskými projektami a môže vďaka tomu získať štatút významnej investície, čo mu urýchli výstavbu.

3. Polmiliónovú investíciu do Námestia slobody vnímam ako ťah developera k tomu, aby bol pozitívnejšie vnímaný a možno tak presvedčil zástupcov mesta k súhlasu s inými zámermi.

4. Lanovka môže pritiahnuť do Bratislavy turistov a zároveň čiastočne odľahčiť most Apollo. Za negatívum považujem, že dôjde k zaťaženiu diaľničných mostov, pretože cieľom áut z regiónu bude už aj záchytné parkovisko na petržalskej strane. Zároveň som presvedčený, že ak by rovnaké financie boli investované do električkovej trate, tak by to bolo prospešnejšie pre všetkých Bratislavčanov, ale i ľudí z regiónu.

.

Oslovený bol aj starosta Vajnor a taktiež kandidát na post predsedu BSK Ján Mrva. Ospravedlnil sa, že odpovede nedodal. dôvodom boli aktivity v teréne. Za odpísanie mu tiež ďakujem a opätovne rovnako aj ostatným opýtaným.

 

Môj názor na lanovku si môžete prečítať tu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Neplačú, rovno to skončia. Na Slovensku pribúda samovrážd mužov

Celosvetovo si na život siahne dvakrát viac chlapov ako žien, u nás je tento pomer trojnásobne vyšší. Prečo a čo s tým?

ŠPORT

Dravecký o vyhodení: Beriem všetko na seba

Dravecký si s veľkou pravdepodobnosťou nezahrá na olympiáde.

PRIEVIDZA

Zničil päť lietadiel. Ficov brat za leteckú nehodu pokutu nedostal

Za haváriu na letisku obíde Ladislav Fico bez trestu.


Už ste čítali?